Çiğ Börek

type='html'>

Çiğ Börek (Yağ Mantısı)

NAMI DİĞER; YAĞ MANTISI…
Bu tarif, Necla Abla’nın çay sofrasından beri aklımda... En kısa zamanda bende yapmak istiyorum demiştim hatırlarsanız.
Aslında Necla abla gibi yufkadan yapacaktım ama bugün ofiste biraz bol vaktim olunca hamurunu elimde açıvereyim dedim :)

Bazı yemekler; insanın hafızasında bir anıyı canlandırır diye düşünüyorum, örneğin sadece memleketinize gittiğinizde yediğiniz, başka nerede yerseniz yiyin aynı lezzeti bulamadığınız bir yöresel tat gibi…
İşte çiğ börek benim için böyle bir tat… Çiğ börek demek, benim için; babaannem demek, Erdek demek…
Küçükken, yazları Erdek’e gittiğimiz ilk gün, daha sokağın başında karşılardı bizi kokusu…
Zaten bilirdik, babaannem, babam çok sevdiği için çiğ börek yapıyordur ama kokuyu duyunca emin olurduk sanki :)
Bahçeden içeri girdiğimizi kapıdaki çıngırak sayesinde duyar, başındaki beyaz tülbenti uçuşa uçuşa kapıya çıkardı.
“Alla, kimler gelmiş!!, alla ciğerimin köşesi geelmişşş!” :) diyerek önce babama sonra bizlere sarılırdı.
Ayçiçek yağı, fındık yağı falanda bilmezdi, tanımazdı, zeytinyağı kazanına kepçeyi daldırıp doldururdu tenceresini. Zeytinyağı dumanından göz gözü görmezdi mutfakta :) ama ya lezzet; aman Allahım!!
Elimizi yüzümüzü yıkayıp hemen yemeğe başlardık sıcak sıcak.
İnanın bu satırları yazarken bile tadı damağımda sanki…

İşte ben bugün canım babaannemi anarak, ruhuna dualar ederek ve gözlerim nemlenerek hazırladım bu çiğ böreği.
Onunki kadar lezzetli oldu mu? Tabi ki hayır, yanından bile geçemedi…
Ama ne yapalım idare edeceğiz :)

Ufak tefek notlara gelince; ben göze daha hoş görünsün diye minik üçgenler şeklinde hazırladım ama bu şekilde orijinal tadını biraz kaybetti bu nedenle size mümkün olduğunca iri parçalar halinde yapmanızı öneriyorum. Tarifte de bu nedenle, “fincan tabağı büyüklüğünde kesin” dedim.
İç harcında soğanı ne kadar bol tutarsanız, harç o kadar sulu olur ve buda lezzetle doğru orantılı bence :) Tuz ve karabiberini de bolca koymanızı öneririm.
Seviyorsanız harcına çok ince doğranmış sivri biber ya da maydanozda ekleyebilirsiniz.
Üzerine sarımsaklı yoğurt ve salçalı sos eklediğinizde yağ mantısı haline geliyor ama isterseniz yoğurtsuz da börek gibi pekala yenebilir. Yanında çay ya da ayran mükemmel olur :)
Pişer pişmez sıcak sıcak yiyin dememe de gerek yok sanırım :) Biraz bekleyip soğuyunca hamur ağırlaşıyor çünkü…

Malzemeler

Hamuru için;


  • 2,5 Su Bardağı Un

  • 1 Tatlı Kaşığı (tepeleme) Tuz

  • 1 Adet Yumurta

  • 1 Paket (instant) Kuru Maya

  • 1 su bardağı (200 ml.) Ilık Su

İç Harcı için;

  • 200 Gr. (az yağlı) Dana Kıyma

  • 1 Adet (iri) Kuru Soğan

  • Tuz

  • Karabiber

Salçalı Sosu için;

  • 2 Tatlı Kaşığı Biber Salçası

  • 2-3 Yemek Kaşığı Zeytinyağı

  • 1 Çay Bardağı Su

  • Tuz
    ve
    Sarımsaklı Yoğurt


Yapılışı

  • Derin bir kapta un, tuz ve kuru mayayı karıştırın. Yumurtayı ve ardından azar azar suyu ekleyerek 4-5 dk. yumuşak bir hamur elde edene kadar yoğurun. (hamur elinize yapışsa bile un eklemeyin, yoğurarak toparlanmasını sağlayın)

  • Üzerini örterek ılık bir ortamda 45 dk. mayalanmaya bırakın.

  • Soğanı çok minik yemeklik doğrayın. Kıyma, soğan, tuz ve karabiberi birlikte yoğurun.

  • Salçalı sos için; su, yağ, salça ve tuzu karıştırın ve kısık ateşte 2-3 dk. pişirin.

  • Hamur mayalanınca tezgaha alın ve gazının çıkması için 1-2 dk. daha yoğurun.

  • Hamurdan limon büyüklüğünde bezeler koparın ve unlanmış tezgahta açabildiğiniz kadar ince açın. Bir çay fincanı tabağı ile yuvarlak kesin.

  • Kıymalı harçtan 1 yemek kaşığı kadar hamurun üzerine yayın ve hamuru (yarım ay şeklinde olacak şekilde) ikiye katlayın.

  • Bu şekilde hamur bitene kadar hazırlayın ve unlanmış bir masada biriktirin. (bu şekilde börekler biraz daha mayalanmış olacak)

  • Sıvı yağı kızdırın ve börekleri arkalı önlü çok fazla turuncu hale gelmeden kızartın.

  • Sarımsaklı yoğurt ve salçalı sos ekleyerek servis edin.

0 yorum:

rapor


Genel Genel